Schock­wave
thera­pie

Shockwave bij Fysioflexx

Wat is shockwave therapie?

Shockwave therapie werkt met geluidsgolven welk worden opgewekt door het shockwaveapparaat. Deze schokgolven worden met een behandelhandstuk op de pijnlijke plek in het lichaam afgegeven. De golven verplaatsen zich door het lichaam naar de locatie van de aandoening. Shockwave therapie wordt succesvol ingezet voor de behandeling van spier/peesweefsel en peesaanhechtingen.

Shockwave therapie stimuleert de zelfhelende werking van het lichaam

Bij shockwave therapie wordt de energie in het pijnlijke weefsel opgenomen. Het lichaam reageert door het vrijmaken van verschillende herstel stimulerende stoffen. Sommige stoffen bootsen een milde ontstekingsreactie na, andere stoffen stimuleren het herstel van het weefsel en verbeteren de doorbloeding op de plaats van de aandoening. Beide reacties hebben een snel weefselherstel tot gevolg.

Hoe wordt shockwave therapie uitgevoerd?

Vanzelfsprekend wordt zoals gewoonlijk gestart met anamnese en lichamelijk onderzoek. Mocht de therapeut in overleg met u besluiten om over te gaan tot shockwave therapie, lokaliseert de therapeut de pijnzone en brengt een gel aan. Dan dient de therapeut shockwaves toe door het behandelpistool van het shockwave apparaat in ronddraaiende bewegingen over de pijnzone te bewegen. Een behandeling duurt ongeveer 5-10 minuten en wordt vaak aangevuld met nog wat oefeningen. De zittingen hebben meestal een behandelinterval van zo’n 7-10 dagen, afhankelijk van het probleem.

Wanneer Shockwave therapie?

Shockwave therapie is bij een groot aantal klachten bijzonder effectief:
Langdurige peesklachten (met of zonder verkalking) van:

• Hiel(hielspoor)
  • Achillespees
  • Kniepees(Jumpersknee)
  • Elleboog(Tennis- of Golferselleboog)
  • Schouder
  • Scheenbeenklachten (shin splints)
  • Spierverrekkingen
  • Slijmbeursontstekingen